Znajdź najtańszy kredyt mieszkaniowy, gotówkowy lub chwilówkę z F.EDU.PL

Zmiany w kredytach hipotecznych – to warto wiedzieć cz. 1

Jednymi z głównych zmian w ustawie o kredycie hipotecznym są szybsza niż do tej pory decyzja kredytowa, opcja spłaty kredytu przed czasem bez dodatkowych kosztów czy umożliwienie odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jej podpisania. W życie weszły przepisy, których celem jest głównie ochrona praw konsumenta – kredytobiorcy i ułatwienie dostępu do kredytu hipotecznego, z którego korzysta wielu Polaków.

Do niedawna tak popularny produkt bankowy nie miał uregulowanej ustawowo normy. Hipoteki odgrywają znaczącą rolę w sektorze bankowym. Unijne dyrektywy spowodowały, że rząd musiał unormować wiele kwestii, które dotychczas pomijano. Ustawodawca, poza ochroną praw kredytobiorców, dostosował zapisy ustawy do własnych wizji – mianowicie nieco ukrócił działania pośredników finansowych, z których pomocy przy kredycie hipotecznym chętnie korzystaliśmy.

Informacja – rzetelna i zrozumiała

Ustawa narzuca konieczność precyzyjnej kampanii reklamowej. Klient ma mieć dzięki niej możliwość zrozumienia warunków konkretnej oferty, ale i opcje porównania z innymi, dostępnymi na rynku. Obligatoryjnie musi być w reklamie zawarta informacja o RRSO w przykładzie reprezentatywnym. Każdy klient na życzenie ma też otrzymać formularz informacyjny o wszelkich kosztach jakie trzeba będzie ponieść w danym kredycie.

Zmiany dotyczą również braku obowiązkowego zakupu dodatkowych produktów bankowych wraz z kredytem (by np. obniżyć marżę, czy skorzystać z preferencyjnych warunków). Bank będzie musiał klientom przedstawiać opcję z usługami i bez nich – sam zadecyduje, który wariant wybrać. Często cross-selling w rzeczywistości nie był dla konsumenta opłacalny. Koszty związane z prowadzeniem rachunku, opłatą karty kredytowej czy ubezpieczenia przewyższał proponowane „korzyści” płynące z łączenia ofert banku.

Co z pośrednikami?

Do niedawna pomoc pośredników w sprawach związanych z wyborem kredytu czy załatwieniem wielu formalności były dla klientów bezpłatne (rzekomo – koszty wliczone były w kredyt). Wraz ze zmianą na wstępie rozmowy pośrednik będzie musiał poinformować klienta o kosztach do uregulowania i typach usług, jakie świadczą. Zmiany dotyczące pośredników wzbudzały wiele kontrowersji. Oczywiście dotyczą one wielu kwestii, o których mowa w kolejnej części.